فوق ستاره خرید شوید
چطور مانند افراد حرفه ای بهترین کالاها را با کم ترین قیمت بخریم؟
اگر دیگران ستاره فروش هستند شما هم ستاره خرید کردن بشوید… زیرا قیمت کالاها همان چیزی نیست که فروشنده به شما اعلام میکند.
این روزها فروشندگان کالا برای بقای تجارت و فروش بهتر و بیشتر به علم های بسیاری مجهز شدهاند همینکه جستجو کنی با انبوهی از سمینارها و همایشها و دورهها و کتابهای زیادی مواجه میشوی که فروشندگان را برای جذب مشتری و فروش بیشتر و بازاریابی بهتر تشویق میکنند؟
پکیجهای گوناگون بازاریابی و فروش با عنوان های مختلف از فروشندگان سیاستمداران زیرکی ساخته است که هر طور شده خریداران را با دستهای پر روانه کنند.
هر معاملهای که اتفاق میافتد دو طرف دارد؛
یکی خریدار و دیگری فروشنده که در حقیقت هر دوی آنها از قوانین مشابهی پیروی میکند که منافع خویش را در نظر میگیرند فروشنده میخواهد جنساش را به بالاترین قیمت که ممکن است بفروشد و از مابه التفاوت سود خرید و فروش سود بیشتری نصیباش بشود.
خریدار هم از خروج بیشتر پولش جلوگیری میکند.
حالا اگر تفاوت معنی داری بین قیمت فروش کالا وقدرت خرید مشتری وجود داشته باشد لازم است که مذاکراتی بین این دو اتفاق بیفتد…!
این مذاکرات دو نوع است:
1_مذاکره یک دفعهای کوتاه مدت
2_مذاکره کاری بلند مدت
در مذاکره کوتاه مدت باید بدون توجه به اینکه دوباره این شخص را میبینید یا با او کار میکنید در آن لحظه بهترین قیمت و شرایط را بدست آورید.
قدرت خرید بهتر یعنی؛ آنکه خریدار بتواند با ترفندهایش فروشنده را متقاعد کند که از قدر مطلق سود مورد انتظار خود را از بابت فروش هر واحد کالا بکاهد. یعنی کمترین سود ممکنی که ضرر هم نکند…
بعضی از افراد خجالت میکشند یا بیش از این مغرور هستند یا فریب بازیهای فروشنده را میخورند و بر سر قیمت هیچ مذاکرهای نمیکنند و بیشترین ضرر را محتمل میشوند.
واقعا جالب است بدانید که پولدارترین مردم همیشه بیش از سایرین هنگام خرید کردن از قدرت خرید و ترفندها استفاده میکنند، همین کار ثروتمند بودن آنها را نشان میدهد.
زیرا ایشان ارزش پولی را که به زحمت بدست آوردهاند میدانند و بیهوده آن را خرج نمیکنند و از دست نمیدهند.
مجموعهای از تکنیکهای مذاکره قیمت وجود دارد که میتوانید از آنها برای خرید کردن مفید و به صرفه و نتیجه بهتر در خرید یک دفعهای از آنها استفاده کنید.
خوشبختانه این قوانین در مذاکره برای قراردادهای کاری بلند مدت هم کاربرد زیادی دارد و مورد استفاده است.
فراموش نکنید که بخشی از هزینه های شما ناشی از نبود قدرت و آشنایی با نحوه خرید کردن و چگونگی خرید کردن است.
مذاکره را با یک سوال شروع کنید که آگاهی شما را از قیمتها نشان دهد.
چه قدر تقدیم کنیم؟
شروع خوبی نیست!!!!!!!!!
این عبارت اگر چه ادب شما را میرساند، طرف را متوجه میکند که شما خودتان از قیمت کالاها اطلاع چندانی ندارید (در بسیاری مواقع ممکن است همینطور هم باشد) اما در حقیقت پرسش این سؤال به منزله موافقت کردن با افزایش نرخ است.
اگر میخواهید یادبگیرید چطور مانند افراد حرفه ای خرید کنید و همیشه بهترین کالاها را با پایین ترین قیمت ممکن بخرید، این مقاله برای شما مانند یک معجزه عمل خواهد کرد !
زیرا قرار است قدم به قدم یادبگیرید چطور فروشنده را افسون کنید و او را متقاعد کنید کمترین قیمت ممکن را به شما برای فروش کالایش بدهد.
آماده اید تبدیل به یک خریدار حرفه ای شوید؟
در مورد اینکه چطور یک خرید را شروع کنید، بهتر است قبلا از اشخاص مجرب آگاه و پرس و جو کنید و هزینهی مناسب را به دست آورید و وقتی فروشنده از شما بیش از اندازه میطلبد فورا متوجه میشوید و اجازه نمیدهید که طرف با "هالو" تصور کردن شما پول بیشتری بدست آورد.
میتوانید با این نوع گفتمان مذاکرهتان را آغاز کنید:
«من برای کارم به تعدادی از وسایل و کالاها و یا خدمات نیازمندم و دنبال یک فروشگاه یا تولید کننده خوب و منصف میگشتم که شما را معرفی کردند میتوانم قیمتهای شما را بپرسم» و بعد بپرسید:
آیا این بهترین قیمتی است که میتوانید بدهید؟
نمیتوانید قیمت بهتری بدهید؟
وقتی قیمت را میپرسید و شخص پاسخ میدهد، مکث کنید و خود را متعجب نشان دهید و بگویید ” آیا این بهترین قیمتی است که میتوانید بدهید؟” و بعد کاملا ً سکوت کنید، اگر جا داشته باشد طرف مقابل اغلب قیمت را با پایین میآورد یا در غیر این صورت فوراً پیشنهاد دیگری را مطرح میکند.
اگر طرف مقابل در پاسخ به سوال شما قیمت را کاهش داد، سپس بگویید ” آیا این واقعاً بهترین قیمتی است که میتوانید بدهید”
و این کار را تا گرفتن پایینترین قیمت ممکن و بهترین شرایط ادامه دهید. دوباره بپرسید. ” نمیتوانید قیمتی بهتر از آن بدهید؟”